Logo
Demo
  • header klachten

ZWANGERSCHAPSKLACHTEN

Zodra je zwanger bent, vinden er veel veranderingen plaats in je lichaam. Hormonen zorgen ervoor dat je lichaam zich aanpast aan de zwangerschap. Je maakt onder andere extra bloed aan, je borsten groeien en je organen maken ruimte voor de groeiende baarmoeder. Hierdoor kunnen er een aantal typische zwangerschapsklachten ontstaan.

  • Vermoeidheid

    Bijna alle zwangere vrouwen hebben de eerste drie maanden van de zwangerschap last van vermoeidheid. Dit is een heel normaal verschijnsel en gaat na de derde maand meestal over. Hoewel je nog niks ziet van de zwangerschap gebeurt er heel veel in je lichaam en dat kost een hoop energie. Probeer dus zo veel mogelijk aan de moeheid toe te geven. Ga eerder naar bed of probeer tussen de middag wat extra te slapen..

    Misselijkheid

    Zo’n 80% van de zwangere vrouwen heeft last van (ochtend)misselijkheid. Dit gaat meestal na 14 weken over. Probeer kleine beetjes verspreid over de dag te eten in plaats van 3 grote maaltijden. Als je maag constant een klein beetje gevuld is, heb je veel minder last van misselijkheid. Ook kan het helpen om ’s ochtends voor het opstaan(!), een beschuitje en wat slappe thee te nemen. Gember(thee) staat er ook om bekend dat het misselijkheid vermindert.

    Tenslotte is het aan te bevelen om koolzuur, sterk gekruid of vet eten te vermijden. Neem contact met ons op als je zo misselijk bent dat je geen eten of drinken kunt binnenhouden.

    Hoofdpijn

    Dit is een klacht die veel voorkomt rond de 15e week van de zwangerschap en gaat meestal vanzelf weer over. Het is belangrijk om voldoende te drinken en op tijd rust te nemen.

    Je mag Paracetamol (500mg, zonder Coffeïne) gebruiken. Max. 6 tabletten per 24 uur. Let op! Als de hoofdpijn samengaat met een verhoogde bloeddruk, vocht vasthouden, oogklachten of maagpijn, is het belangrijk om contact op te nemen met de verloskundige. Er kan iets anders aan de hand zijn.

    Vaginale afscheiding

    Doordat de doorbloeding in de vagina toeneemt, neemt de afscheiding toe. Het kan soms zelfs waterdun zijn. Het kan geen kwaad tenzij het ruikt, brokkelt, jeukt of een vreemde kleur heeft. Bij dit soort klachten kan het zijn dat je een vaginale infectie hebt. Ga voor controle naar de huisarts en laat het indien nodig behandelen.

    Als preventie is het belangrijk om:

    • katoenen ondergoed te dragen;
    • niet met zeep te wassen;
    • geen inlegkruisjes te dragen.

    Bandenpijn

    Je baarmoeder zit met verschillende banden aan je bekken vast. Door de groei van de baarmoeder worden deze banden opgerekt en voel je soms een stekende pijn met name in je onderbuik, in je liezen en aan de zijkant van de baarmoeder. De pijn doet zich vaak voor als je loopt of wanneer je in bed van houding verandert. De pijn is vervelend maar gelukkig onschuldig. Als je rustig in een ontspannen houding gaat liggen, zal de pijn weggaan. Eventueel kun je een warme douche of kruik nemen. Hierdoor ontspant je buik en trekt de pijn sneller weg. Bandenpijn komt vooral voor in het begin van de zwangerschap en aan het einde, als het kind in het bekken is ingedaald.

    Obstipatie

    Door het hormoon progesteron gaan je darmen langzamer werken. Er wordt ook meer vocht onttrokken aan de darminhoud. Hierdoor kan je last hebben van harde ontlasting.

    • Drink veel, minimaal 2 liter per dag;
    • Gebruik vezelrijke voeding (volkoren producten, groente/fruit, gedroogde pruimen/abrikozen);
    • Ga meer bewegen. Hierdoor gaan je darmen harder werken.
    • Drink Roosvicee laxo of gebruik Lijnzaadolie (Natuurwinkel/Reformzaak)
    • Lactulose mag ook als het bovenstaande niet helpt.
    • Blijf je last houden van obstipatie, kun je het beste langs de huisarts gaan.

    Aambeien

    Door het hormoon progesteron verslappen de vaten in je lichaam. Ook zorgt de zware baarmoeder ervoor dat het vocht uit je onderlichaam minder goed word verwerkt. Hierdoor hebben veel zwangere vrouwen last van aambeien. Aambeien kunnen jeuken, pijn doen en soms een beetje bloeden. In de zwangerschap is het handig om je ontlasting dan zo soepel mogelijk te houden en niet te gaan persen op het toilet. Curanol is een goede creme tegen aambeien en kun je kopen bij drogist of apotheek.

    Spataderen

    Progesteron is ook hiervan de grootste veroorzaker. De bloedvaten verslappen en de bloedafvoer vertraagt in de zwangerschap. Hierdoor kunnen spataderen ontstaan. De meeste vrouwen hebben ze op hun benen, maar je kan ze ook op de schaamlippen krijgen. Probeer de doorbloeding in je benen zo goed mogelijk te houden of zorg voor goede tegendruk. Spataderen verdwijnen meestal na de bevalling.

    • Zit niet met je benen over elkaar.
    • Blijf in beweging.
    • Draag geen knellende kousen of sokken.
    • Neem wisselbaden.
    • Bij ernstige spataderen kunnen steunkousen een uitkomst bieden. Deze moet je via de huisarts speciaal laten aanmeten.
    • Bij spataderen op de schaamlippen kan het helpen om een (gekoeld) verband stevig tegen de schaamlippen te drukken.
  • Maagzuur

    Doordat het klepje tussen je slokdarm en maag slapper wordt, kun je last krijgen van maagzuur. Ook aan het eind van de zwangerschap, als de baby hoog tegen de maag ligt, kun je hier last van krijgen.

    • Vermijd koolzuur, scherpe kruiden, vet eten en jus d’orange.
    • Eet kleine maaltijden verspreid over de dag.
    • Neem een glas melk of wat vanillevla.
    • Je mag Rennies gebruiken. Of een andere maagzuurremmer via de apotheek.

    Veel plassen

    Door verslapping van de urinewegen en grotere druk van de zware baarmoeder komt er meer druk op je blaas. Hierdoor moet je tijdens je zwangerschap vaker plassen. Zolang je geen pijn in de onderbuik hebt en normale hoeveelheden plast, hoort het erbij. Omdat je in de zwangerschap meer kans hebt op een blaasontsteking is het belangrijk om het plassen in de gaten te houden. Helemaal omdat pijn bij het plassen of een branderig gevoel in de zwangerschap bij een blaasontsteking vaak niet voorkomt!!

    Bij de volgende klachten is het verstandig om je urine even bij de huisarts te laten controleren:

    • Contant het gevoel dat je moet plassen, maar er komt niks.
    • Ineens kleine druppels plassen in plaats van normale grote plassen.
    • Krampen in de onderbuik

    Als voorzorg is het goed om veel te drinken, regelmatig te plassen en vitamine C te gebruiken. Dit kan in de vorm van sinaasappels, kiwi’s, jus d’orange, cranberrysap of vit C tabletten.

    Harde buiken

    Harde buiken zijn normale samentrekkingen van de baarmoeder. Ze komen verspreid door de dag, hebben geen regelmaat en zijn niet echt pijnlijk, soms wel ongemakkelijk. Een warme douche of kruik kan helpen om de buik weer te laten ontspannen.

    Er zijn drie redenen voor harde buiken:

    • Je bent te druk of hebt last van veel stress. Doe het rustig aan of neem een dagje vrij en kijk of het minder wordt.
    • De baby groeit hard. Dit is vaak rond de 28ste week. De baarmoeder wordt meer opgerekt en reageert door middel van samentrekkingen.
    • In sommige gevallen is er sprake van een blaasontsteking zonder de kenmerkende symptomen. Laat je urine voor de zekerheid door de huisarts nakijken.

    Vocht vasthouden

    Veel vrouwen houden aan het eind van de zwangerschap in meer of minder mate vocht vast. Dit komt doordat de zware baarmoeder de bloedafvoer bemoeilijkt. Je merkt het doordat je ringen knellen (op tijd af doen dus!), je putjes kunt drukken in je voeten/schenen of doordat je veel aankomt. Ook kunnen je vingers tintelen omdat je zenuwen door het vocht in de verdrukking komen. Bij een hoge bloeddruk kan het vocht vasthouden verergeren.

    • Veel water drinken;
    • Blijf in beweging;
    • Slaap ’s nachts met je voeteneinde een beetje omhoog;
    • Bij tintelende vingers helpt het om ’s nachts met polsbeschermers te slapen. Deze kun je gewoon bij de speelgoedwinkel kopen.
    • Bij zeer ernstig oedeem kan je een verwijzing krijgen voor steunkousen of therapie.

    Rug- of bekkenpijn

    Tijdens de zwangerschap verandert je gewicht, je houding en worden je bekkengewrichten meer beweeglijk. Dat kan soms rugklachten of pijn in het bekken opleveren. Een goede houding kan de klachten verminderen, dus zorg dat je bij het bukken of tillen goed door je knieën buigt. Geef je onderrug voldoende steun bij het zitten. Draai als je uit bed komt eerst op je zij, en druk jezelf daarna zijwaarts omhoog. De ernst van de klachten kan enorm verschillen, van af en toe een zeurderige pijn in de onderrug die wel of niet uitstraalt naar je bovenbeen, een pijnlijk schaambeen bij opstaan of lopen tot helemaal niet meer kunnen lopen. Dit laatste komt zelden voor. Worden de klachten erger en belemmert het je in je dagelijks leven, dan kun je een fysiotherapeut consulteren. Hiervoor heb je geen verwijzing nodig.

    Kuitkramp of rusteloze benen

    Dit is een veel voorkomende klacht in de zwangerschap. Vaak treedt het ’s avonds of ’s nachts op. Massage of wisselbaden kunnen helpen bij rusteloze benen. Bij kuitkramp het been volledig strekken met je tenen naar je neus. Daarnaast kan het helpen om voetenbankjes te nemen met magnesium.


  • Heb je nog vragen?