Logo
Demo
  • header praktijk

Tips om met pijn om te gaan

Zoek afleiding

Let nog niet te veel op de weeën in het begin. Ze zijn meestal nog goed te verdragen. Ga zo lang mogelijk gewoon door met waar je mee bezig bent. Bijvoorbeeld door te lezen, tv te kijken of te luisteren naar muziek. Begint het ’s nachts, probeer nog even te slapen.

Probeer houdingen uit

Als de weeën sterker worden en onaangenamer worden, is het vaak moeilijker om je te ontspannen. Ga dan naar een plek waar jij je prettig voelt en probeer uit in welke houding jij je het beste kunt ontspannen. Pas vooral op dat je niet verkrampt of je adem inhoudt als de wee eraan komt. Dan kun je niet goed ontspannen. Laat alles zo losjes mogelijk hangen en blijf rustig ademhalen.

Zorg ervoor dat je het lekker warm hebt

Warmte helpt om te ontspannen. Zorg er dus voor dat de temperatuur in de kamer aangenaam is. Doe warme kleren aan die gemakkelijk zitten. Als je ligt, kun je een warme kruik bij je buik of rug leggen.

Tel af: elke wee is er eentje minder

Denk positief. Geloof erin dat je dit aankunt. Denk steeds: deze wee is weer voorbij en komt niet meer terug. En wees niet boos op jezelf als het even niet lukt. Er zijn van die momenten dat de pijn je overvalt en dat je het even moeilijk hebt. Laat je dan moed inspreken door wie er bij je is. Pak de draad gewoon weer op. Denk bij elke wee dat je weer dichter bij het einde bent gekomen.

Concentreer je op je ademhaling

Als je het ritme van je ademhaling volgt, ben je minder gericht op de pijn. Dat helpt je om je te ontspannen en dan kun je de weeën beter opvangen. Blijf dus rustig doorademen. Adem in, en adem dan langzaam in een aantal tellen uit. Dit leer je onder andere tijdens een zwangerschapscursus.

Laat je masseren (of juist niet)

Een massage van je onderrug of benen kan prettig zijn als de weeën sterker worden. Het leidt je af van de pijn en voorkomt verstijving van de onderrug. Sommige vrouwen willen liever dat iemand met twee vuisten constant tegen hun onderrug drukt. Probeer het uit en laat weten wat je wel en niet fijn vindt. Misschien mag er wel helemaal niemand aan je komen en wil je liever met rust gelaten worden. Laat dat dan ook weten!

Wat kun je thuis nog meer doen tegen pijn?

Wat wel bijna altijd kan, is geboorte-TENS (Transcutane Elektrische NeuroStimulatie). Dat werkt als volgt. Via een apparaatje geef je jezelf kleine stroomstootjes. Je bedient het apparaatje zelf – wat je een gevoel van controle kan geven. En je bepaalt zelf hoe sterk de stroomstootjes zijn. Via elektrodes (draadjes die op je rug geplakt zitten) gaan de stroomstootjes je lichaam binnen. Dat geeft een prikkelend of tintelend gevoel, vergelijkbaar met koude handen die gaan tintelen als ze weer warm worden. Geboorte-TENS neemt de pijn niet helemaal weg maar vermindert de pijn bij sommige vrouwen wel. Het heeft geen schadelijke gevolgen voor jou of je kindje. Sommige verzekeraars vergoeden het huren of aanschaffen van de geboorte-TENS geheel of gedeeltelijk.

Wanneer de pijn zo heftig is dat je het niet meer kunt verdragen, kan je verwezen worden naar het ziekenhuis voor pijnbestrijding. Meer hierover lees je in de folder pijnbehandeling en op http://www.bevallingspijn.nl/index.html